Azter ditzagun gure paisaien aldaketak!
Kalera irteteko ordua iritsi da, paisaia bat aukeratzeko, izan dituen aldaketak aztertzeko aurreko bi zereginetan ezagutu ditugun teknikak eta kontzeptuak erabiliz, eta kontakizun digital bat prestatzeko, aldaketa horiek azalduko dituena. Ondoren, hurrengo zereginean, paisaia horiek etorkizunean nolakoak izango diren imajinatzen saiatuko gara eta gure ideiak poster digital batean irudikatuko ditugu.
1. Gure herriko paisaia zehatz baten eraldaketa aztertuko dugu
Zeregin hau 3-5 lagunek osatutako talde txikitan eramango dugu aurrera. Errubrika hauek erabiliko ditugu: talde-lana ebaluatzeko errubrika, fitxak ebaluatzeko errubrika, eta argazki zaharren bilaketa eta oraingo argazkiak ebaluatzeko errubrika. Ondoren, eskematikoki ekarriko ditugu gogora paisaiaren eraldaketa aztertzeko emango ditugun pausoak.
Hautatzea
Lan egingo dugun talde txiki bakoitzak udalerriko gune zehatz bat aukeratuko du. Udalerrian adierazgarrienak iruditzen zaizkigun paisaiak aukeratzen saiatuko gara, berezienak, hondatuenak, edo guri gehien gustatzen zaizkigunak barne. Egokiena litzateke talde bakoitzak gune desberdin bat hautatzea, gure kontakizun digitalek paisaia desberdinen eraldaketari buruzko informazioa eman dezaten.Hona hemen guneak aukeratzeko lagungarriak izango zaizkigun galdera batzuk:
- Zeintzuk dira azkeneko hamarkadetan gehien aldatu diren udalerriko paisaiak? Eta zeintzuk aldatu dira gutxiago?
- Badaude udalerrian liburuxka turistikoetan sarritan agertu ohi diren paisaiak, edo jende askok bisitatzen dituenak?
- Badaude udalerrian lekuak hondatutako paisaiekin?
- Udalerriko zein tokitik ikusten dira bista zabalagoak? Badago nonbait behatokirik udalerrian?
Eraldaketa aztertzea
"Paisaiaren eraldaketa eta bere analisia" izeneko zereginean esperimentatu izan ditugun lau tresnak erabiliko ditugu aukeratu dugun paisaia aztertzeko (paisaiaren osagaiak identifikatzeko fitxa, paisaiaren eraldaketaren eragileak identifikatzeko fitxa, ortofotoak eta argazki zaharrak). Ondoko produktuak sortuko ditugu, aurrerago gure kontakizun digitalean barneratuko ditugunak:
- Paisaiaren osagaiak identifikatzeko fitxa
- Paisaiaren eraldaketaren eragileak identifikatzeko fitxa
- Gure hipotesiak paisaiaren aldaketei buruz
- Ortofotoak kontsultatzea eta alderatzea GeoEuskadin: paisaiari gehitu zaizkion, bere itxura/funtzioa aldatu duten, edo azken hamarkadetan desagertu diren elementuen zerrenda, ortofotoen datak adieraziz
- Paisaiaren argazki zaharrak bilatzea eta oraingo argazkiak ateratzea toki beretatik
Lehenengo hiru produktuak hautatu dugun paisaiara batera egingo dugun bisita batean sortuko ditugu, gure talde txikia osatzen dugun pertsona guztiok bisitatuko duguna, alegia. Azkeneko bi produktuak sortzeko, bitan azpibana gaitezke, era horretan gutako batzuk ortofotoak kontsultatzen ari garen bitartean beste batzuek argazki zaharrak bilatu eta berriak atera ahal izateko.
2. Gure emaitzak kontakizun digital batean laburbilduko ditugu
Orain, kontakizun digital batean laburtuko dugu hautatu dugun paisaiaren aldaketa guztiei buruz jakin dugun guztia. Horretarako, Google Earth Tour Builder aplikazioa erabiliko dugu gure talde txikietan testuekin eta irudiekin aurkezpen bat sortzeko. Hala, gure klase osoari aurkeztu ahal izango dizkiogu talde bakoitzaren emaitzak, eta alderatu ahal izango ditugu gure ikerlanen emaitzak. Talde-lana ebaluatzeko errubrika bat eta kontakizun digitala ebaluatzeko beste bat erabiliko ditugu.
Google Earth Tour Builder aplikazioa oraindik ingelesez bakarrik dago eskuragarri; dena den, aplikazioaren erabilerari buruzko tutoriala kontsultatu ahal izango dugu gaztelaniaz.
2.1. Ezagutu dezagun Google Earth Tour Builder aplikazioa
Aplikazio hau baliagarri izango zaigu beste proiektu akademiko batzuetarako, baina baita proiektu pertsonaletarako ere, gure oporraldiak partekatzeko, adibidez. Gure kontakizun digitala sortu aurretik, aplikazioak eskaintzen dizkigun aukerak aztertuko ditugu, eta beste erabiltzaile batzuek erabili dituzten produktuen adibide batzuk ikusiko ditugu, ideiak jasotzeko.
Eratu dugun talde txikian jarraituko dugu lanean, eta aurreko jardueran sortu ditugun produktuak kontuan hartuko ditugu, azken batean aplikazioa erabiltzea baita xedea, produktu horiek ahalik eta modu erakargarrienean aurkezteko. Bete ditugun bi fitxei dagokienez, kontuan hartuko dugu eskaneatutako fitxak erabili ahal izango ditugula gure kontakizun digitalera fitxategiak igotzeko, baina fitxetako testuak ere kopiatu ahal izango ditugula, eta zuzenean erabili.
2.2. Gure kontakizun digitala prestatu eta partekatuko dugu
Erabiliko dugun aplikazioa behin ezagutu ondoren, eta gure eskema prestatu eta gero, errazago landu ahal izango dugu. Talde guztiek gure kontakizun digitalak prestatuta ditugunean, klaseko gainerakoekin partekatuko ditugu, eta emaitzei buruz gogoeta egingo dugu.
Ikasitakoaren Egunerokoa
Zeregina amaitu ondoren, egin dugun lana gainbegiratzeko unea da, eta ikasitakoaren egunerokoan gure iritziak idaztekoa.
Item hauei erantzun ahal izango diegu:
- Asko kostata egin dut...
- Zailtasunak izan ditut...
- Ez dut zeregina bukatu zeren eta...
- Zeregina amaitutzat ematen dut (data)
Ondoko lizentziak babestua: Creative Commons: aitortu-EzKomertziala-PartekatuBerdin 4.0 Lizentzia